X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

داداش کوچولو

عید قربان مبارک

سلام. مطلبی که پیش رو دارید از سایت هیئت فتوای اهل سنت جنوب گرفتم امیدوارم مفید واقع بشه.


                                                                                احکام قربانی

قربانی: حیوانی که در روز عید و ایام تشریق به قصد تقرب و نزدیکی به خدا ذبح میشود.

اهمیت قربانی:

1- جایگاه قربانی آن قدر والاست که . . .

 هر مؤمنی در دعای استفتاح (وجهت) تکرار می‌کند که نماز و ذبح من برای رب العالمین است. پس ای مؤمن همانطوری که نماز را به جا می‌آوری برای خدا نیز قربانی کن.

«قُل إنّ صَلاتِی و نُسُکِی و مَحیایَ و مَماتِی لله ربِ العالمین»( انعام/162)

بگو نماز، قربانی، زیستن و مردن من از آنِ خداست که پروردگار جهانیان است.

2- قربانی نشانی ازتقوای قلبی فرد می‌باشد.

« لَن یَنالَ اللهَ  لُحُومها و لادِماؤُها ولکن یناله التقوی منکم»(حج/ 37)

3-قربانی نشانی از تعظیم شعائر خدا نزد فرد مسلمان می‌باشد که با ذبح حیوان به سوی خدا تقرب می‌جوید.

«ذلک و مَن یُعظِّم شَعَائِرَ اللهِ فإِنَّها مِنْ تَقوَی القلوب»  (حج/32)

«و کسی که اوامر و برنامههای الهی را بزرگ شمارد بی‎گمان این بزرگداشت نشانهی تقوای دلهاست»

4- رسول الله صلی الله علیه وسلم  به جهت احیای این شعار هر سال قربانی داشتند.

5- با توجه به این که رسول الله صلی الله علیه وسلم تا سال هفت هجری از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نبودند ولی با این حال هر سال به یک گوسفند اکتفا نکرده و دو گوسفند ذبح می‍‌نمودند.

رسول الله صلی الله علیه وسلم دو گوسفند شاخدار سفید آمیخته با سیاه را قربانی مینمودند.(بخاری رقم5565 )

6- ایجاد مهر و محبت بین اقوام و دوستان با هدیه دادن گوشت قربانی .

7- صدقه دادن به فقرا و مساکین .

8- نوعی تشبیه به حجاج .

9- روز عید از افضل ترین روزها نزد خداوند است در این روز دو عبادات مهم یعنی نماز عید و ذبح جمع میگردد.

10-  امر خداوند به پیامبر صلی الله علیه وسلم در سوره کوثر اشاره‌ای به نماز عید و قربانی است.

«فَصَلِّ لِرَبِکَ وَانْحَر» ( کوثر/2)

پس برای پروردگار خود نماز بخوان و قربانی بکن.

11- قال رسول الله صلی الله علیه وسلم :«مَن کَانَ لَهُ سَعَةٌ وَ لَمْ یُضَحِّ فَلا یَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنا»(حدیث حسن/ ابن ماجه رقم 3123)

کسی که توانایی داشته باشد و قربانی نکند به مصلای ما نزدیک نشود.

هدف از نزدیک نشدن به مصلا ترک نماز نیست بلکه توبیخی است برای تارک قربانی.

آداب قربانی:

1.  شایسته است شخصی که میخواهد قربانی کند از اول ماه ذی الحجه تا لحظه ی قربانی ،موی سر و موهای زاید بدن و ناخنهایش را کوتاه نکند.

ام سلمه رضی الله عنها همسر رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: کسی که ذبحی دارد و میخواهد قربانی کند هنگامی که هلال ذی الحجه دیده شد مو و ناخنهایش را کوتاه نکند تا هنگامی که قربانی کند. (صحیح مسلم رقم 1977 )

توجه: این مورد مربوط به فردی است که قربانی میکند و برای بقیه اعضای خانواده  نیست.

     2 . شرایطی که در قربانی کردن باید رعایت شود:

الف) حیوان قربانی باید شتر، گاو، گوسفند و یا بز باشد.

ب) سن حیوان قربانی.

گوسفند یک سال، بز دو سال تمام، گاو دو سال تمام و شتر پنج سال تمام داشته باشد.

در مجموع (8/365) قول دیگری از علما نقل شده که برای گوسفند سن شش ماه کامل و برای بز یک سال کامل کافی میباشد.

ج) حیوان قربانی، عیب و نقصی نداشته باشد.

رسول الله صلی الله علیه وسلم چهار عیب را برای قربانی بر شمردند: 1-کوری واضح 2- بیماری آشکار   3- لنگی نمایان  4- لاغری که چربی یا مغزِ استخوان ندارد.(حدیث صحیح/ ترمذی رقم 1497)

علما عیوبی همانند و یا بدتر از آن را بر این حدیث قیاس میگیرند البته مادگی،خصی و یا نازا بودن حیوان عیب به حساب نمیآید.

3. صفات قربانی

الف) رنگ حیوان قربانی سفید یا روشن یا آمیختهای از دو رنگ سیاه و سفید باشد و در صورت نبودن میتوان حیوانی تیره رنگ یا سیاه ، ذبح نمود.  (حدیث حسن /  احمد رقم 9393 )

رسول الله صلی الله علیه وسلم دو گوسفند شاخدار سفید آمیخته با سیاه را قربانی مینمودند. (بخاری رقم5565 ) 

ب) چاق بودن قربانی

ابو امامه بن سهل رضی الله عنه  میفرمایند: ما و مسلمین در مدینه گوسفندانمان را برای قربانی چاق میکردیم.  ( بخاری رقم5553)

ج) یک گوسفند و یا یک بز برای یک فرد و خانوادهاش و شتر یا گاو برای هفت نفر و خانوادههایشان میباشد.

تذکر: فرد میتواند خانواده خود را در قربانی شریک کند.

ابو ایوب انصاری رضی الله عنه میفرمایند: در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم هر فرد یک گوسفند را برای خود و خانوادهاش قربانی میکرد.(حدیث صحیح/ ابن ماجه رقم3147 )

جابر بن عبدالله رضی الله عنه میفرمایند: ما همراه پیامبر صلی الله علیه وسلم مراسم حج انجام دادیم و شتر را برای هفت نفر و گاو را نیز برای هفت نفر ذبح کردیم.(صحیح مسلم رقم 1318) 

* اعضای یک خانواده می‌توانند مبلغی را جمع کرده و به پدر خود کمک کنند تا بتواند گوسفندی را خریداری کرده و قربانی کند؛ اما افراد متعدد نمی‌توانند روی هم پول ریخته و گوسفندی بخرند و به اسم همه قربانی کنند.

ملاحظات

الف) وقت قربانی بعد از نماز عید است.

جُنْدُب الْبَجَلِی رضی الله عنه میفرمایند: من روز عید قربان همراه پیامبر نماز خواندم و پیامبر بعد از نماز خطبهای خوانده، سپس فرمودند: کسی که قبل از نماز، قربانی نموده به جای آن دوباره قربانی کند و کسی که قربانی نکرده با نام خدا قربانی کند. (مسلم/ رقم 1960)

 ب) پایان وقت قربانی، غروب روز سوم از ایام تشریق ( روز 13 ذی الحجه ) است.

ج) رسول الله صلی الله علیه وسلم هنگام ذبح قربانی میفرمودند:« باسْمِ اللهِ، وَ الله‏ُ اَکْبَر». (مسلم رقم 1966 )

د) مناسب است که شخص قربانی کننده از قربانی خودش بخورد (و می‌تواند برای خودش ذخیره کند) و از آن صدقه دهد.

«فَکُلُوا مِنها وأَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِیر»(حج/ 28)

 پس خودتان از آن(قربانی) بخورید وبه بینوایان مستمند نیز بدهید.

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بخورید و به دیگران صدقه دهید و ذخیره نمایید. ( مسلم رقم 1973)

به همین دلیل علما مستحب میدانند که قربانی به صورت زیر تقسیم شود:

1-  خوردن  2-   هدیه به اقوام و دوستان 3-   صدقه دادن فقرا و مستمندان

توجه: این تقسیم واجب نیست، مهم این است که فرد قربانی کند.

ه‍‍‍‍) اجازهی فروختن پوست و یا گوشت قربانی را ندارید و نمیتوانید دستمزد قصاب را از قربانی بپردازد. 

از علی رضی الله عنه روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم  به من امر فرمودند: که شتر را قربانی و از گوشت و پوست آن صدقه کنم و چیزی از حیوان قربانی شده (به عنوان دستمزد) به قصاب ندهم و فرمودند: ما دستمزد(قصاب) را از نزد خودمان میدهیم. ( بخاری رقم 1718)

و) قربانی کردن بهتر از صدقه دادن قیمت قربانی است؛ زیرا قربانی کردن و ریختن خون از شعائر دینی و سبب تقرب به خدا میباشد.

« قُلْ إِنَّ صَلاتِی و نُسُکِی و مَحْیای  و مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِ العالَمِین» (انعام/162)