داداش کوچولو
داداش کوچولو

داداش کوچولو

به نام حضرت دوست که هر چه دارم از اوست

 

واقعا هر چه دارم از اوست اگه خدا رو نداشتم واقعا نمیدونم چکار میکردم اگه اون کمکم نممیکرد چکار می کردم و چجوری در برابر سختی ها و مشکلات و غم و اندوه هایی که بهم میرسید طاقت می آوردم . تو این چند ماه گذشته غم های زیادی به سراغم اومده از بهمن ماه با فوت پدربزرگ نازنینم شروع شد بعدش شاگرد کوچولوی پنج ساله ام که حتی تا بحال تو وبلاگم هم نتونستم چیزی دربارش بنویسم این واقعه تو اسفند ماه بود ناگفته نمونه که ۲۰ دقیقه قبل از فوتش و قبل از اینکه تصادف کنه تو مهد کودک بوده و منم اونجا بودم باورتون نمیشه سوره ی عمه رو حفظ بود و چندین سوره ی دیگه رسیدم به فروردین که نوبت شاگرد قدیمیم شد سیزده سالش بود که تصادف کرد و درجا کشته شد وقتی وارد اردیبهشت شدم دوستم که تو همون حادثه دچار مرگ مغزی شده بود درگذشت و خرداد ماه پدرم اونی که  تکیه گاهم بود اونی که امیدم بود و انگیزه ام و همه چیزم ............. . چند روز دیگه میرسیم به تیر ماه خدا رحم کنه به تیر ماه فکر کنم نوبت خودم باشه باید آماده باشم آدم نمیدونه کی میمیره واقعا اگه من یا خدایی نکرده تو الان یه دفه بیفتیم بمیریم چیزی داریم تقدیم کنیم جوابی برای ندانم کاری هامون آماده کردیم آیا میتونیم وارد بهشت بشیم و از نهر کوثر بنوشیم و از اون نعمت های بهشت بهره مند بشیم ؟ یا باید بریم یه جای دیگه . . . . . .

خدایا تو کمکم کن من فقط مستقیم از تو میخوام که کمکم کنی منو در راهی که دوست داری و تو رو راضی میکنه قرار بدی و موفق کنی اگه اشتباه دارم میرم اگه این راهی رو که میرم تو راضی نیستی اگه راهی بهتر از این راه باید برم راهنماییم کن تا همون راه رو برم .

خدایا به من صبر و طاقتی عطا کن تا در برابر این سختیا دوام بیارم و بتونم به زندگیم ادامه بدم البته اگه وقتی برام مونده باشه .

 خدایا من که جز تو کسی رو ندارم اگه تو به فریادم نرسی چه بر سرم خواهد آمد . تکیه گاهم تویی یاور و فریاد رس تویی مدد به غیر تو ننگ است و من تنها از تو مدد می جویم یا رب نظری فرما و گناهانم را ببخش و مرا مورد رحمت خود قرار بده تا وقت مرگم همچون مردان راهت خندان از دنیا بروم همانطور که پدرم بود و معطر بروم همانطور که پدربزرگم بود. آمین

یارب مردگان ما را بیامرز و درجات عالی بهشت نصیبشان بگردان و ما را نیز هدایت بگردان و از لطف و کرمت محروم مکن .

                                                                                                                                    آمین یا رب العالمین.

التماس دعا

همه از خدا هستیم و همه به سوی او باز می گردیم

سلام مدت زیادی بود که نتونستم بیام و علتش هم ............ :

پدر مهربانم

در تاریخ ۹/۳/۱۳۸۵ خبر بسیار بدی بهم رسید و اونم فوت عزیزترینم تکیه گاهم و مهربان پدرم بود که در کشور امارات بسر می برد و در همونجا نیز به لقاء الله پیوست و پس از چهار روز به زادگاه خود آورده شد و به خانه ی جدید خود رفت. و من بر حسب وظیفه ی فرزندی خود در اینجا و در حضور شما قول میدم تا حد توانم همون راهی رو ادامه بدم که پدرم دوست داشت و از خدا میخوام که اونو مشمول رحمتش قرار بده و این دعاها رو در حقش میکنم و از شما نیز خواهش میکنم براش دعای مغفرت کنید.

 اللهم ارحم ( المتوفى ) رحمة واسعة وتغمده برحمتک
خدایا به او رحم کن رحمتی فراخ و او را با رحمتت در بر گیر.
- اللهم ارحمه فوق الارض وتحت الارض ویوم العرض علیک . اللهم قه عذابک یوم تبعث عبادک .
خدایا به او رحم کن بر روی زمین و زیر زمین و روزی که (نامه ی اعمال ) بر او عرضه می شود. خدا یا او را از عذاب خود دور کن روزی که بندگان تو از قبر ها بیرون می آیند
- اللهم انزل نورا من نورک علیه
خدایا نوری از نور هایت را بر او بفرست
- اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
خدایا قبرش را نورانی و لحدش را وسیع ساز و وحشتش را به آرامش تبدیل کن
-
اللهم ارحم غربته وارحم شیبته
خدایا به غربت و پیری او رحم کن
-
اللهم اجعل قبره روضة من ریاض الجنة . لا حفرة من حفر النار
 خدایا قبر او را باغی از باغ های بهشت قرار بده و نه چاله ای از چاله های جهنم
-
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واکرم نزله
خدایا گناهانش را ببخش و به او رحم کن و او را عفو کن و جایگاهش را گرامی بدار
-
اللهم اجعل مرضه کفارة لجمیع ذنوبه . واجعل آخر عذابه عذاب الدنیا
پروردگارا بیماریش را کفاره ی گناهانش قرار بده و عذابی که در دنیا کشیده آخرین عذاب آن باشد
-
اللهم ان کان ( المتوفی ) غیر اهلا لوصول رحمتک فرحمتک اهلا لان تسعه
خدایا اگر او سزاوار رحمت تو نباشد پس رحمت تو شایسته است که او را در بر بگیرد
-
اللهم اطعمه من الجنة واسقه من الجنة واره مکانه من الجنة وقل له أدخل من أی باب تشاء
خدا یا او را از بهشت بخورا ن و از بهشت بنوشان و جایگاهش را در بهشت به او نشان بده و به او بگو از هر دری که دوست داری وارد شو
-
اللهم وارزقه لذة النظر الى وجهک والشوق الى لقاءک
خدایا لذت نگاه به وجه تو و اشتیاق رسیدن به تو روزی او کن
-
اللهم انت غنی ونحن الفقراء فانت غنی ونحن الفقراء فانت غنی من عذابه فارحمه
خدای من تو بی نیازی و ما محتاج باز تو بی نیازی و ما محتاج و تو بی نیاز هستی از عذاب کردن او پس به او رحم کن
-
اللهم ان کان ( المتوفی ) من المحسنین فزد فی حسناته وان کان من المسیئین فتجاوز عن سیئاته
خدایا اگر از نیکوکاران است بر نیکی های او بیافزا و اگر از گناهکاران است از گناهان او در گذر
-
اللهم اجعل ذریته سترا بینه وبین نار جهنم
پروردگارا باز ماندگان او را مایه ی دوریش از عذاب آتش قرار بده
-
اللهم اجعل ذریته ذریة صالحة تدعوا له بخیر الى یوم الدین
خدایا خوانواده اش را خانواده ای صالح بگردان تا بر ای او دعا کنند تا روز قیامت
-
اللهم انی اسالک الفردوس الاعلى نزلا له
خدایا از تو می خواهم که فردوس اعلی را جایگاه او قرار بدهی
-
اللهم وابنی له بیتا فی الجنة واجعل بملتقانا هناک
خدایا خانه ای برای او در بهشت بساز و محل ملاقات ما را آنجا قرار بده
-
اللهم واسقه من حوض نبیک محمد صلى الله علیه وسلم شربة هنیئة مریئة لا یظمأ بعدها ابدا
ای خدای مهربان او را از چشمه ی پیامبرت محمد صلی الله علیه وسلم بنوشان شرابی گوارا و خوش که بعد از آن هیچگاه تشنگی نیست
-
اللهم تقبل منه القلیل وتجاوز عنه التقصیر
خدایا عبادات اندکش را بپذیر و گذشت بکن از تقصیر
-
اللهم ثبته بالقول الثابت وارفع درجته واغفر خطیئته وثقل موازینه
خدایا او را ثبات بخش با سخن ثابت و بلند مرتبه اش کن و از گناهانش بگذر و میزان حسناتش را سنگین کن
-
اللهم حاسبه حسابا یسیرا یامن هو ارحم من عباده بانفسهم ومن الام بولدها
ای خدای من حساب او را آسان حساب کن ای کسی که بر بنده گانش مهربان تر از خودشان است حتی بیش از محبت مادر به فرزندش
-
اللهم ان ( المتوفی ) فی حاجة الى رحمتک وانت الغنی فی غنى من عذابه فارحمه
خدایا او محتاج رحمت توست و تو بی نیاز از غذاب او پس به او رحم کن
-
اللهم استقبله عندک خال من الذنوب والخطایا واستقبله بمحض ارادتک وعفوک وانت راض عنه غیر غضبان علیه
خدایا از او استقبال کن نزد خودت در حالی که خای از گناه است و از او با ارادت و بخششت استقبال کن و از او راضی باش و خشمگین نباش
-
اللهم افتح له ابواب جنتک وابواب رحمتک اجمعین
خدایا تمامی در های بهشتت و رحمتت را بر او باز کن
-
اسال الله العظیم رب العرش العظیم ان یتقبل منا ومنکم الدعاء ویغفر لموتانا وموتاکم وموتى المسلمین وان یحسن خاتمتنا انه قادر على کل شیء

تمنا دارم از خدای بزرگ پروردگار عرش عظیم که دعا های ما و شما را قبول کند و رفتگان ما و شما و همه ی مسلمین را ببخشد و همه ی ما را عاقبت به خیر گرداند یقیناً او بر هر کاری تواناست.

روشهای غلبه بر اضطراب های آزمون


نبض تشویش در روز امتحان

عکس:مسعود خامسی پور
هانیه ورشوچی
دانش آموزان و دانشجویان از شنیدن اعلام موعد امتحانات، نگران و مضطرب می شوند، علت در این است که ما با دید مثبت و سازنده به امتحانات نگاه نمی کنیم و در برخی موارد معلمان و خانواده نیز به این نگرانی دامن می زنند و آن را تشدید می کنند.
دانش آموزان باید از امتحان به عنوان انگیزه ای برای مطالعه مرور مطالب درسی استفاده کنند و از آن به عنوان معیاری برای سنجش میزان دریافت مطالب و همچنین نقاط ضعف بهره جویند، در واقع امتحانات، بهانه خوبی برای مطالعه مرتب و جدی است، دانش آموز باید از این محرک به خوبی استفاده باید از این محرک به خوبی استفاده کرده و مطالب را مرور و تکرار نماید و از آن لذت ببرد.
امتحان وسیله رسیدن به اهداف زیادی است که افراد به دنبال آن هستند. در واقع با امتحان درمی یابیم روش مطالعه، اطلاعات و فعالیت هایمان ضعیف است یا باید اصلاح شود. امتحانات امری طبیعی و عادی است و دانش آموز را به فعالیت بیشتر وامی دارد. دکتر هوشنگ قره خانی «عضو هیأت علمی دانشگاه» و «روان شناسی مرکز مشاوره پیشرو» در این خصوص می گوید: «عوامل مختلفی در موفقیت در امتحان نقش دارد. چنانچه بخواهیم با نگرش سیستمی به این پدیده بنگریم بایستی بگوییم که موفقیت در امتحان خود یک سیستم است که از مجموعه ای از سیستم های کوچکتر شکل گرفته است، که هر یک از این اجزاء تشکیل دهنده نقش و اهمیت ویژه ای در موفقیت امتحان دارد.»وی می گوید: «هدف و انگیزه یکی از اجزای تشکیل دهنده این سیستم است. هنگامی که فرد به جایگاه علم در جهان امروز واقف است هدف خویش از درس خواندن را می داند، در نتیجه بهتر تلاش و کوشش می نماید.»
وی یکی از عوامل مؤٍثر در خوب یادگرفتن را دقت و تمرکز عنوان می کند و می گوید: «تمرکز حواس برای بخاطر سپردن و یادآوری مطالب ضروری است. در واقع تمرکز از فکر کردن به امور جزئی هنگام درس خواندن جلوگیری می نماید.» دکتر قره خانی توصیه می کند: «کسانی که در هنگام مطالعه افکار مزاحم به سراغ آنها می آید این افکار را با ماژیک و درشت روی یک صفحه کاغذ بنویسند و کنار دست خود بگذارند و پس از اتمام ساعت مطالعه آن کاغذ را بردارند و در زمان استراحت به آن موضوعات فکر کنند یعنی فکر را تربیت کنند که مسائل جدی را از غیرجدی تفکیک نماید.»
برنامه ریزی صحیح درسی از ارکان اصلی موفقیت در امتحان است. بهتر است دانش آموز زمان باقی مانده تا امتحانات را به هر کدام از دروس اختصاص دهد، دکتر قره خانی در این خصوص می گوید: «مشاهده می شود دانش آموزانی برای مطالعه از صبح تا شب برای یک درس برنامه ریزی می کنند در حالی که از نظر روان شناسان یادگیری شیوه متراکم درس خواندن مطلوب نیست. بلکه بهتر آن است دروس را به طور متفرق با تنظیم آسان، دشوار مطالعه نمائیم و در تنظیم برنامه اولاً درس مشکل تر را صبح قرار دهیم و ثانیاً بعد از مطالعه یک درس دشوار که مستلزم قواعد حل مسئله است بعد از یک درس خواندنی و ساده تر منظور نمائیم.»
وی اضافه می کند: «مطالعه تا دیر وقت و بیشتر از نیمه شب چندان مفید و مؤثر نخواهد بود. همچنین خواب بعد از ظهر بیشتر از ۳۰ دقیقه چندان مفید نیست زیرا مطالعات نشان داده است خواب بعد از ظهر سبب تغییر شیمیایی مغز می گردد و مدت ها پس از خواب طول می کشد تا مغز به کارکرد عادی خود برگردد، به همین علت توصیه می شود بعد از ناهار استراحت چشمی و ۳۰ دقیقه داشته باشند.»
این استاد در خصوص روش های صحیح مطالعه می گوید: «در مرحله اول مطالب را اجمالی مطالعه نمائیم، خواندن اجمالی جهت پی بردن به ساختمان کلی مطالب و آشنایی کلی با محتوا صورت می گیرد، در مرحله دوم به عمیق خوانی مطالب بپردازیم در واقع در این مرحله هر پاراگراف را به دقت خوانده و مطالب ریز آن را مشخص می نمائیم. در مرحله سوم علامت گذاری و حاشیه نویسی و مرحله چهارم به تهیه برگه ها و نکته ها می پردازیم که همیشه قبل از امتحان می توان به آنها مراجعه نمود و مطالب را به راحتی مرور کرد.»وی ادامه می دهد: «در هنگام مطالعه از بلند خواندن و قدم زدن خودداری نمائید، زیرا این امر نه تنها مفید نیست بلکه باعث به هدر رفتن انرژی و حفظ طوطی وار مطالب می گردد و در واقع در وضعیتی که فرد پشت میز می نشیند و راه نمی رود، شش ها امکان اکسیژن گیری بهتری پیدا می کنند و ستون فقرات و چشم ها در وضعیت مناسب تری از نظر یادگیری قرار می گیرند که هم خستگی کمتری را به دنبال دارد و هم آسیب کمتری به بدن می رساند.»
لیلا رئوف مقدم «کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی» و مدرس در خصوص راهکارهای موفقیت در امتحان می گوید: «با شروع فصل امتحانات نباید فرصت را از دست داد، دانش آموز موفق کسی است که از فرصت هایی که به ظاهر کوچک و کم ارزش هستند، استفاده کند.
دانش آموز باید یک برنامه دقیق برای آمادگی قبلی امتحان برای خود بنویسد تا اگر در طول سال به هر علتی درس نخوانده است در این زمان جبران شود.»
وی می افزاید: «دانش آموز باید دروس را اولویت بندی و فهرست بندی نماید و آنها را به ترتیب در روزهایی که فرصت دارد مرور کند در غیر این صورت در شب امتحان باید مطالب کتاب مربوطه را براساس سنگینی مطالب و محتوای درس برای هر فصل تقسیم بندی نماید.»
رئوف مقدم اضافه می کند: «به این ترتیب با تقسیم کل زمانی که برای درس خواندن دارد دیگر به کمبود وقت برخورد نمی کند.»این کارشناس می گوید: «در زمان امتحانات ضروریست دانش آموز محلی را برای درس خواندن خود انتخاب کند که کمتر عبور و مرور صورت گیرد و نور کافی و حرارت ملایم نیز داشته باشد.»
وی می گوید: «باید به خاطر داشته باشیم خواندن بار دوم کم اهمیت تر از مطالعه بار اول نیست. این در حالی است که برای راحت تر انجام دادن مطالعه بار دوم بهتر است در مطالعه بار اول نکته های مهم را علامت بزنیم تا در بررسی بعدی روی این نکته ها دقت بیشتری داشته باشیم. همچنین بعد از خواندن هر مطلب چکیده ای از مطالب مهم را بنویسیم، این کار به دانش آموز در مرور بار دوم یاری می رساند.»
لیلا رئوف مقدم می گوید: «اگر مطالبی را که قرار است یادگرفته شود ابتدا یک بار به طور کامل مطالعه کنید، سپس به بررسی اجزاء بپردازید. نه تنها مطالب را با معنی تر فرامی گیرند بلکه آن را به مدت بیشتری در ذهن خود نگاه می دارید زیرا این کار باعث فهم و بصیرت بیشتر می شود.»
با رسیدن فصل امتحانات مشاهده می کنیم، خیلی از افراد شب های امتحان تا دیر وقت بیدار مانده و صبح زود نیز از خواب بیدار می شوند. حتی عده ای از قهوه جهت بیشتر بیدار ماندن استفاده می نمایند. رئوف مقدم در این خصوص می گوید: اگر فرد به اندازه کافی نخوابد. میزان دقت و تمرکزش پایین خواهد آمد در این حالت ممکن است مطالبی را که خوب یادگرفته است، ناقص به یاد بیاورد. در این حال به افراد توصیه می شود در شب امتحان آسوده بخوابند تا شاداب تر سر جلسه حاضر شوند. وی در خصوص آمادگی برای سر جلسه در پایان خاطر نشان می سازد: امتحانات به ما نقاط ضعف و قدرت را نشان می دهد، در نتیجه دلیلی برای اضطراب وجود ندارد، علی الخصوص زمانی که با یادگیری و مطالعه کامل دروس در سر جلسه امتحان حاضر شده باشیم. در پایان اینکه مطالعه مطالبی را که انتظار دارید جزء سئوالات امتحانی باشد مؤثر است اگر چه پیش بینی دقیق سئوالات امکان پذیر نیست ولی می توانید محدوده سئوالاتی را که در امتحان مطرح خواهد شد حدس بزنید و بیشتر به آن بپردازید. همچنین اوراق امتحانی گذشته را به دقت خوانده و مرور کنید تا اشتباهاتی که در آنها داشته اید دوباره تکرار نکنید. بکوشید تا در سر جلسه امتحان آرامش خود را حفظ کنید. زیرا هیجان و اضطراب مانع تمرکز حواس است. اضطراب یا نگرانی بیش از حد به هنگام امتحان مانع درست به کار بردن آن مقدار دانشی است که فرا گرفته اید. از آنجا که امتحانات اساس کار ارزشیابی تحصیلی است و از آن برای تعیین موارد قدرت و ضعف تحصیلی دانش آموزان خواه و ناخواه، هنوز نظام نمره های امتحانی به کار می رود، پس چه بهتر که با فراگیری فنون صحیح امتحان دادن، سوابق تحصیلی خوب و درخشانی از خود به جای بگذاریم و در این رقابت، پیروز میدان باشیم.
به نقل از روزنامه همشهری ٩/٣/١٣٨٥

دوباره

حالا مشکلش حل شد میتونید به مطلب قبلی برید و عکس شهرمون رو ببینید.

اینم یه عکس دیگه از شهر زیبای ما رویدر

رویدر بهشتی در دل کوهستان

معرفی

تو قسمت نظرات قبلی یکی از دوستان پرسیده بود رویدر کجاست باید بگم رویدر از  تو استان هرمزگان و از توابع بندرعباس هست و تازه بخش شده و خود رویدر حدودا جمعیتی نزدیک به ۸۵۰۰ نفر داره و از نظر طبیعی دارای جاذبه های زیادیه و جزء یکی از ۱۲ منطقه ی دیدنی استان هرمزگانه . وقت کردید تشریف بیارید خوشحال میشیم.

 

اینم عکس شهرمون رویدر